Funktionell träning

Frågar du olika personer vad de menar med funktionell träning så kommer du att få många olika svar och det beror ju på att det inte bara finns ett svar.

För mig är funktionell träning den träning som krävs specifkt för varje individ beroende på vad man har för behov, krav och mål med sin träning. Det kan vara för att klara sin vardag, sitt arbete, sin idrott eller kanske sitt fritidsintresse.

Det är inte fel att träna i maskiner och med olika stöd, men när man tränar i traditionella maskiner så är det främst isolerade/enstaka muskelgrupper som tränas samt att man inte behöver stabilisera övriga kroppen under tiden. Man blir bra på det man tränar...

Det är också mycket viktigt att anpassa träningen och övningar så att man börjar från den nivån som personen befinner sig. Det är alltför många som tränar på alltför svår och avancerad nivå, vilket kan leda till onödiga skador och överbelastningar. Dessutom får man ju inte den träningseffekten som man har tänkt sig. En övning kan vara hur bra som helst, men kan man inte utföra övningen på ett korrekt sätt, så är det ingen bra övning.
Att börja bygga från grunden med stabilitetsträning för att stärka de djupa musklerna i bålen och sen jobba sig utåt är lika viktig för vardagsmotionären som eliteidrottaren.

Funktionell träning behöver inte bara handla om styrketräning. Det kan lika gärna innebära tex rörlighetsträning/stretching. Sitter man på kontor hela dagarna och har höftböjar- muskeln i sitt kortaste läge kommer den att dra ihop sig och man kommer garanterat med tiden få problem med att resa sig utan att kompensera med ryggen.
Precis lika viktigt är det att träna rätt typ av uthållighets-/och snabbhetsträning för den idrotten du håller på med. Att bara träna långt, halvfort och rakt fram, som att springa milen på tid när man håller på med en idrott som ex hockey och handboll är ju inte direkt utvecklande.

Åter igen: Man blir bra på det man tränar...

Personlig träning / Träning med coach / Fysträning

Vill du vara säker på att du tränar med rätt teknik och på ett effektivt sätt? Behöver du hjälp med motivation och inspiration i din träning? Vill du optimera dina träningsresultat?

Oavsett om du är nybörjare eller van vid träning så har du mycket att vinna på att anlita mina kunskaper. Jag skräddarsyr din träning efter dina önskemål och förutsättningar.

Jag har spetskompetens inom korrrektiv funktionell styrke- och fysträning för idrottare och motionärer. Detta tillsammans med min stora erfarenhet som sjukgymnast gör att jag kan hjälpa mina klienter på ett mycket proffesionellt sätt. Jag jobbar alltid för att förebygga skador, ser till helheten och anpassar övningar och träningsvariabler efter de funktionella krav som ställs i varje enskilt fall. 

imag0127.jpg     imag0134.jpg

Screening complete 

Jag börjar alltid med en screening som är en professionell analysav din kropp för att ta reda på dina styrkor och svagheter. Jag testar andningsmönster, hållning, stabilitet, balans, rörlighet och styrka i tre plan. Baserat på resultatet av screeningen så skräddarsyr jag ett upplägg för just dig utifrån dina förutsättningar och din målsättning. All analys utmynnar i ett rörlighetsprogram samt ett eller flera personliga träningsprogram som tar hänsyn till din kropps svaga länkar, obalanser och den nivå du befinner dig på för att optimera dina möjligheter att tåla vardagslivet, arbete eller hård träning.
Jag anpassar självklart träningsprogrammen beroende på om du vill träna hemma eller på gym och till den utrustning som du har tillgång till.

Screening light

Samma som "screening complete", men med en lite enklare variant av screening 
Här ingår ett rörlighets-/stretchprogram och ett tränings-/stabilitetsprogram. 

      img-0091.jpg

Träningsgrupper

Rehab- / Kom-igång-grupp 

För dig som är ganska otränad, eller har en del skavanker som t ex artros och behöver hjälp med uppbyggande och grundläggande styrketräning för delar av eller hela kroppen. Du kanske inte känner dig van att gå till ett gym och träna, är osäker på vad och hur du skall träna men ändå inte behöver behandling av sjukgymnast. Då är den här gruppen perfekt för dig! Vi träffas 10 ggr två ggr/v, en timme varje gång, max 8 personer i gruppen. Vi kommer främst att träna med kroppen som belastning, men några utmaningar som ex pilatesboll, hantlar och gummiband tillkommer. Stort fokus läggs på att du skall lära dig att utföra alla övningar på ett riktigt sätt och att hitta övningar som passar dig tillsammans med kunnig coach. 

Funktionell träning med rätt teknik / "Personlig träning i grupp"

En kurs i korrektiv och funktionell träning från grunden. Du kanske har tränat ett tag och vill lära dig mer om funktionell träning. Stor vikt kommer att läggas på teknik så att du lär dig att utföra övningarna perfekt och få förståelse för syftet med övningen. Vi träffas vid 6 tillfällen, 1 g/v och 1 timma/gång, max 8 personer i gruppen. Vi kommer vid varje tillfälle att gå igenom tre-fem olika övningar dels med kroppen som belastning och dels med redskap som ex pilatesboll, hantlar, kettlebells och gummiband. Vid sista tillfället så binder vi ihop det hela till ett funktionellt baspass.